Anasayfa / Hastalıklar ve Tedavi Detayları / Makat Çatlağı Nedir, Neden Olur?

Makat Çatlağı Nedir, Neden Olur?

Makat hastalıklarının içinde en çok acı çektiren rahatsızlık için makat çatlağı diyebiliriz. Tıp dilinde anal fissür, halk arasında makat yırtığı, makatta çatlak gibi isimlendirilen bu rahatsızlığı bir çok hasta basur yani hemoroid ile karıştırmaktadır. Anüs bölgesinde yaşanılan acı, ağrı, kaşıntı veya benzeri şikayetler farkedildiğinde bir çok insan çevresine danışır ve direk olarak sen basur olmuşsun şeklinde yanıt almaktadır. En doğru teşhisin konması için mutlaka doktora görünülmeli ve doğru yöntemlerle tedavi olunmalıdır.

makat çatlağı sebepleri nelerdir

Makat Çatlağı Nedir?

Oluşumunda %95 rol oynayan sebep kabızlıktır. Kabızlığa eşlik eden diğer bir sebep ise dışkılama esnasında ıkınmaktır. Arkadaşlar kabızlık probleminiz olduğunuzda tuvalet ihtiyacınızı yapmanız oldukça zorlaşır. Dışkılama ihtiyacı hisettiğinizde ıkınmak durumunda kalırsınız. Ikınma ile birlikte yapılan dışkılamada dışkı kalın ve sert bir şekilde çıktığından anüs kenarında küçük bir çizilmeye sebep olur. Bu küçük çizik tıpkı bir cam kesiği benzeri acıya neden olmaktadır.

Neden Olur?

Üst paragrafta kısaca neden olduğu hakkında bilgi verdiğimiz anal fissüre kabızlık dışında bir kaç daha faktörde sebep olmaktadır. Bunlar her ne kadar kabızlık kadar fazla görülen sebepler olmasa da görülebilen nedenlerdir. Sebeplerini şu şekilde sıralayabiliriz.

Kabızlık
Kabızlık sıkıntısı çekerek dışkılamak amacıyla ıkınan kişilerde yoğun şekilde görülmektedir. Anal fissür probleminin görüldüğü insanların %95’i kabız kalarak ıkındıklarından dolayı bu rahatsızlığa maruz kalırlar.

İshal
Kronik ishal durumuyla karşı karıya olup günde 10-15 kez dışkılama ihtiyacı duyan kişlerde görülmektedir.

Ters ilişki
Kaydırıcı kullanılmadan ters ilişkiye girilmesi zorlayıcı olacağından anal fissüre sebebiyet verebilmektedir.

Anüse yabancı madde sokulması
Anüse sokulan herhangi bir madde de burada zorlamaya sebep olabilir.

Aşırı Hijyen
Hijyene fazla önem veren insanlar anüslerini bastırarak tahriş edici düzeyde tuvalet kağıdı ya da benzeri birşeyle sildiklerinde anüs kenarının yırtılmasına sebep olabilirler.

Makat çatlağı, akut ve kronik olmak üzere ikiye ayrılır.

Başlangıç düzeyinde ki olan vakaya akut, başlangıç aşamasını yani üzerinden 15 gün geçmiş vakaya ise kronik anal fissür ismi verilmektedir. İlk ortaya çıktığı zaman farkeden hasta doktora başvurduğu taktirde büyük olasılıkla sıkıntı kendi kendine düzelebilir. Fakat rahatsızlığın meydana geldiği bölge itibariyle utanan kişiler kendi kendine geçer diye düşündüğünden yaşadıkları sıkıntının kronikleşmesine neden olarak ilaçla tedavi edilebilme ihtimalini de ortadan kaldırmaktadır. Kronikleşen makat çatlağını cerrahi yöntemlerle tedavi etmek gerekmektedir.

Botoxla Makat Çatlağı Tedavisi

Kronikleşen makat çatlağı vakasının tedavisi için ilaç, krem ya da bitkisel karışımlar maalesef herhangi bir katkı sağlamamaktadır. Bu tipte ki rahatsızlığın tedavisi ameliyat ile veya ameliyatsız botox yöntemi ile yapılabilmektedir.

2 dakika kadar kısa bir sürede uygulanan bir yöntem olup, kasılan kaslara botox isminde ki ilacın enjekte edilmesi ile gerçekleşir. Botox kasılan kasları geçici olarak felç eder ve kişi de rahatlama söz konusu olur. %95 oranında etkili bir yöntem olup başta Bakırköy olmak üzere diğer tüm kliniklerimizde başarılı ve etkili bir şekilde uygulanmaktadır.

Ameliyat Yöntemi
Makat çatlağı, makat kaslarının kasılması doğrultusunda ortaya çıkan bir rahatsızlık olduğundan ameliyat bu kasların kesilmesine yönelik yapılmaktadır. %99 orranında kişide rahatlama görülür. Fakat gaz ve dışkı kaçırma gibi dezavantajları söz konusu olabilmektedir.

Kaynak: https://www.makatcatlagi.net/makatta-catlak-neden-olur

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.