Makat Çatlağı Nedir, Neden Olur

Makat hastalıklarının içinde en çok acı çektiren rahatsızlık için makat çatlağı diyebiliriz. Tıp dilinde anal fissür, halk arasında makat yırtığı, makatta çatlak gibi isimlendirilen bu rahatsızlığı bir çok hasta basur yani hemoroid ile karıştırmaktadır. Anüs bölgesinde yaşanılan acı, ağrı, kaşıntı veya benzeri şikayetler farkedildiğinde bir çok insan çevresine danışır ve direk olarak sen basur olmuşsun şeklinde yanıt almaktadır. En doğru teşhisin konması için mutlaka doktora görünülmeli ve doğru yöntemlerle tedavi olunmalıdır.

makat-catlagi-nedir-sebepleri-nelerdir

Makat Çatlağı Nedir?
Oluşumunda %95 rol oynayan sebep kabızlıktır. Kabızlığa eşlik eden diğer bir sebep ise dışkılama esnasında ıkınmaktır. Arkadaşlar kabızlık probleminiz olduğunuzda tuvalet ihtiyacınızı yapmanız oldukça zorlaşır. Dışkılama ihtiyacı hisettiğinizde ıkınmak durumunda kalırsınız. Ikınma ile birlikte yapılan dışkılamada dışkı kalın ve sert bir şekilde çıktığından anüs kenarında küçük bir çizilmeye sebep olur. Bu küçük çizik tıpkı bir cam kesiği benzeri acıya neden olmaktadır.

Neden Olur?
Üst paragrafta kısaca neden olduğu hakkında bilgi verdiğimiz anal fissüre kabızlık dışında bir kaç daha faktörde sebep olmaktadır. Bunlar her ne kadar kabızlık kadar fazla görülen sebepler olmasa da görülebilen nedenlerdir. Sebeplerini şu şekilde sıralayabiliriz.

Kabızlık
Kabızlık sıkıntısı çekerek dışkılamak amacıyla ıkınan kişilerde yoğun şekilde görülmektedir. Anal fissür probleminin görüldüğü insanların %95’i kabız kalarak ıkındıklarından dolayı bu rahatsızlığa maruz kalırlar.

İshal
Kronik ishal durumuyla karşı karıya olup günde 10-15 kez dışkılama ihtiyacı duyan kişlerde görülmektedir.

Ters ilişki
Kaydırıcı kullanılmadan ters ilişkiye girilmesi zorlayıcı olacağından anal fissüre sebebiyet verebilmektedir.

Anüse yabancı madde sokulması
Anüse sokulan herhangi bir madde de burada zorlamaya sebep olabilir.

Aşırı Hijyen
Hijyene fazla önem veren insanlar anüslerini bastırarak tahriş edici düzeyde tuvalet kağıdı ya da benzeri birşeyle sildiklerinde anüs kenarının yırtılmasına sebep olabilirler.

Makat çatlağı, akut ve kronik olmak üzere ikiye ayrılır.

Başlangıç düzeyinde ki olan vakaya akut, başlangıç aşamasını yani üzerinden 15 gün geçmiş vakaya ise kronik anal fissür ismi verilmektedir. İlk ortaya çıktığı zaman farkeden hasta doktora başvurduğu taktirde büyük olasılıkla sıkıntı kendi kendine düzelebilir. Fakat rahatsızlığın meydana geldiği bölge itibariyle utanan kişiler kendi kendine geçer diye düşündüğünden yaşadıkları sıkıntının kronikleşmesine neden olarak ilaçla tedavi edilebilme ihtimalini de ortadan kaldırmaktadır. Kronikleşen makat çatlağını cerrahi yöntemlerle tedavi etmek gerekmektedir.

Botoxla Makat Çatlağı Tedavisi
Kronikleşen makat çatlağı vakasının tedavisi için ilaç, krem ya da bitkisel karışımlar maalesef herhangi bir katkı sağlamamaktadır. Bu tipte ki rahatsızlığın tedavisi ameliyat ile veya ameliyatsız botox yöntemi ile yapılabilmektedir.

Ameliyat Yöntemi
Makat çatlağı, makat kaslarının kasılması doğrultusunda ortaya çıkan bir rahatsızlık olduğundan ameliyat bu kasların kesilmesine yönelik yapılmaktadır. %99 orranında kişide rahatlama görülür. Fakat gaz ve dışkı kaçırma gibi dezavantajları söz konusu olabilmektedir.

Botox Yöntemi
2 dakika kadar kısa bir sürede uygulanan bir yöntem olup, kasılan kaslara botox isminde ki ilacın enjekte edilmesi ile gerçekleşir. Botox kasılan kasları geçici olarak felç eder ve kişi de rahatlama söz konusu olur. %95 oranında etkili bir yöntem olup başta Bakırköy olmak üzere diğer tüm kliniklerimizde başarılı ve etkili bir şekilde uygulanmaktadır.

1. Dugunume iki uc gun kala yemek yiyemedim duzenli ve kabiz oldum kina gecemden bigun once popomun ustune oturamadim hocam kan geldi agladim resmen dugunden sonra duzenli beslendim ancak tekrar olmasindan cok tedirginim fissur olmak demek orda tekrarlayan devamli olacak demek mi napmaliyim hocam

1. Genel Cerrahi Dr. Op. Dr. Seher ŞİRİN

Merhaba,
      kanızlık veya ishal sonrasında oluşan fissür ilk zamanlarda akut fisür olarak değerlendirilir. Kabızlığa erkenden önlem alma yarayı (fissürü) düzeltebilir. Kabız olursanız sert dışkı dar olan anüs kanalını tahriş ederse fissür yeniler. Önemli olan hemen sebebin yani kabızlık-ishalin ortadan kaldırılmasıdır. Geçmiş olsun