Makat Çatlağı Belirtileri ve Şikayetleri

Tıpta anal fissür olarak bilinen rahatsızlık Türkçe’mizde makat çatlağı, yırtığı gibi isimler ile bilinmekte ve tabir edilmektedir. Anüsün kenarında meydana gelen küçük ve cam çiziği şeklindeki bu yırtık kişinin dışkıladığı esnada veya sonrasında muazzam derecede yakınmalarına sebebiyet vermektedir. Her ne kadar alınacak önlemler doğrultusunda karşılaşılmayacak bir hastalık olduğunu belirtsek de insanlar böyle bir rahatsızlığın olduğundan bile bihaberdirler. Buna istinaden makat çatlağı probleminin meydana gelmesinde ki sebep için kişilerin bilinçsiz ve tedbirsiz davranışları gösterilebilir.

Kabızlığa Dikkat Edilmelidir!
Evet, hemen üst paragrafta kişilerin yanlış yaptıkları bazı davranışlardan dolayı meydana geldiğini kısaca belirttik. Hastalığın oluşumunda ve ilerlemesinde ki en büyük yanlış kesinlikle insanların göstermiş olduğu yaklaşımdır. Şöyle ki makat bölgesinde insanların karşılaşabileceği bir çok rahatsızlık mevcuttur. Bunların neredeyse tümü tamamen insanların alışık olduğu yanlış davranışlardan kaynaklanır. Örneğin basur, anal hematom, makat çatlağı gibi makat hastalıkları ile karşı karşıya kalan insanlara bakıldığında %95 oranında görülen ortak sebep kabızlık problemidir. Çünkü kimse kabızlığın bu denli kötü sonuçlara sebep olacağını bilmediğinden tuvalete giderek ıkınır ve dışkılamaya çalışır. Kabız kalmak her ne kadar bir sebepse ıkınma da onu tetikleyen ikinci olumsuz faktördür.

Utanmayın ve Mutlaka Doktora Başvurun
Hastalığın nasıl ve neden kaynaklı meydana geldiğini bilmediğiniz için karşılaşmış ve şikayetlerine maruz kalmış olabilirsiniz. Bilmemeniz gayet doğal bir şeydir. Fakat asıl bu noktadan sonrası çok önem arz eder. Çünkü makat çatlağı ile ilk karşılaştığınız esnada bir proktoloji yani makat hastalıkları konusunda tecrübeli genel cerrahi uzmanına başvurursanız reçete edeceği merhem ile tedavi olabilme olasılığınız oldukça yüksek olacaktır. Fakat rahatsızlığın meydana geldiği bölgenin verdiği utanma duygusu kişinin nasılsa geçer, biraz bekleyeyim diner gibi düşünceleri doğrultusunda zaman kaybetmesine ve anal fissür vakıasının da ilerlemesine neden olmaktadır. Hastaların bilmesi gereken en önemli husus doktorların bu konuda tecrübeli oldukları günde bir çok kişiyi tedavi ettikleri ve utanılacak herhangi bir durumun olmadığıdır.

makat-catlagi-belirtileri

Makat Çatlağı Belirtileri Aşağıda ki Gibi Sıralanabilir
Anal fissür herhangi bir belirti ortaya çıkmadan ani bir şekilde meydana gelen bir rahatsızlıktır. Aşağıda sıraladıklarımız için makat çatlağı şikayetleri denilebilir.

Acı, ağrı ve yanma
Karşılaşılan en önemli ve belirgin şikayet acı, ağrı ve meydana gelen yanmalardır. Özellikle dışkılama esnasında yırtığın dışkı ile temas etmesi ile bu şikayet etkisini çok fazla artırmaktadır. Dışkılama sonrasında da kendini sürdüren bu şikayetler kronik vakalarda gün içerisinde çeşitli zamanlarda kendini hissettirebilir.

Kaşıntı
Makat bölgesinde yaşanılan kaşıntılar çeşitli sebeplerden dolayı olabilir. Bazen gelip geçici kaşıntılar olabileceği gibi, bazen de alerjik ya da bir hastalığın sebep olduğu kaşınmalar olabilmektedir. Makat hastalıklarının bir çoğunda kaşıntı problemi meydana gelebilir dolayısıyla her kaşıntı anal fissür yani makat çatlağı olduğu anlamını taşımamaktadır.

Kabızlık
Sorunun oluşmasında ki en büyük etken kabızlıktır. Belirtiden çok meydana gelmesinde en büyük rolü oynar. Kabızlık anal fissür oluşumuna yol açtığı gibi bir çok makat hastalığının da oluşumunda en önemli sebeptir. Dolayısıyla anlaşılacağı üzere kabızlığa ve ıkınmamaya özen gösterilmelidir. Tuvalet erteleme, düzensiz yemek yenilmesi gibi faktörler bağırsakların tembelleşmesini sağladığından kabızlık meydana gelebilmektedir. Bu bölgede meydana gelebilen hastalıklara maruz kalmamak için kabızlık kesinlikle önlenmesi gereken bir sorundur.

Kanama
Oluşan yırtığın tuvalet ihtiyacının giderilmesi esnasında dışkıyla teması halinde kanaması muhtemeldir. Bu kanama daha çok kullanılacak tuvalet kağıdında görülür. Fakat kaşıntıda anlatıldığı üzere kanama da bir çok makat hastalığında görülmekte olan bir şikayettir. Dolayısıyla kanama görüldüğünde direk hasta tarafından makatta çatlak tanısı konulmayıp, muayene olunması gerekmektedir.

Makat Memesi
Yazımızın başlarında vakaların oluşmasının üzerinden bir süre geçtiğinde kronikleşme göstermektedir. Bu kronik anal fissür ile birlikte makat bölgesinde meme oluşumu da gözlemlenebilir. Genellikle 30-45 gün sonra ortaya çıkar. Hemoroid de meme oluşumuna sebep olan bir hastalıktır. Bu sebeple karıştırılmamalıdır.

Anüste daralma
Oluşan yırtık ile makat kasları kasılır ve anüste daralma meydana gelebilmektedir.

Makatta daralma
Üst kısımda bahsettiğimiz gibi kronik anal fissür, makat kaslarının kasılmasına sebep olarak anüste daralma ve zor dışkılama şikayetlerine maruz bırakmaktadır.

Makatta Çatlak Nasıl Geçer?
Vakayla yeni karşılaşıldığı zaman içerisinde önemsenir, dikkate alınarak muayene olunursa çeşitli kremler kullanılarak tedavisi mümkün olabilmektedir. Fakat ilerleme göstermiş ve kronik bir hal aldıysa maalesef bu şekilde mümkün olmamaktadır.

Kliniklerimizde kesi veya narkoz uygulanmadan ameliyatsız yöntemlerle makat çatlağı tedavisi yapılmaktadır. Botox kullanılarak yapılan tedavi hakkında ki bilgilere aşağıda ki bağlantıdan erişebilirsiniz.

1. Merhaba hocam
    Tuvalet artik iskenceye donustu hemen sonrasinda saatler suren agrim oluyor rectoderm krem kullandim ancak sanirim gec kaldim botox dusunuyorum ama korkuyorm ağrısı oluyormu nasıl bi islem? Simdiden tesekkurler

1. Genel Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Seher ŞİRİN

Leyla; Merhaba
      botox tedavisinde lokal anestezi kullandığımız için işlem sırasında ağrınız olmaz. Tedavi sonrasında Günlük yaşantınıza ve işinize dönebilirsiniz.

2. Merhaba hocam bende makat catlagi oldugumu sitenizden okuduklarimla tahmin ettim bilgilendirnelerinizden ötürü tesekkur ederim. Tabiki yinede muayeneye gelmem gerekiyor ancak agrim cok fazla muayenede uyusturma gibi lokal bi uygulamaniz varmi simdiden cok sagolun

1. Genel Cerrahi Uzm Op Dr Seher ŞİRİN

Kudret; Merhaba
      Kremle uyuşturmak etkisizdir. ancak iğne ile uyuşturmak gerekir. İğneye de gerek yoktur o da acı verir. Müdahale yapılacak ise o dakika uyuşturuyoruz. Karar verirseniz 542 08 88 numaramızdan iletişime geçebilirsiniz. Geçmiş olsun