Makat Muayenesi Nasıl Yapılır ?

Makat bölgesinde oluşan kanama, kaşıntı ya da ağrı gibi şikayetlerin sebebi muayene ile kolayca teşhis edilebilmektedir.

Makat bölgesinde oluşmakta olan rahatsızlıklar kişi tarafından farkedilemeyecek tarzda rahatsızlıklar değildir. Çünkü bu bölgede oluşum gösteren hastalık kaşıntı, kanama veya ağrı şikayetleriyle varlığını hissettirmektedir. Ağrı ya da kaşıntı yapmasa bile kanamayı iç çamaşırınızdan veya tuvalet kağıdı ile sildiğinizde göreceksinizdir.

makat-muayenesi-nasil-yapil

Bu gibi anlaşılabilir belirtileri olduğundan, makatta bir rahatsızlık olduğunu anlamamak neredeyse imkansız diyebiliriz. Bu şikayetler hastalığın başlangıcının vermiş olduğu bir işarettir farkettiğiniz zaman vakit kaybetmeden bir uzmana görünmenizde fayda vardır. Bu bölgeden rahatsızlık hisseden kişiler genellikle utandıklarından dolayı kimseye söylemeyi pek tercih etmeselerde ne kadar erken davranırlarsa kendileri için o kadar faydalı olacaktır. Hastalık daha fazla ilerlemeden alınacak önlemler veya ufak tedaviler ile iyileşebilir.

Yukarıda yayınlamış olduğumuz video da Idea Bakırköy Kliniği Hekimlerimizden Genel Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Seher Şirin makat hastalıkları ile ilgili belirtileri ve nasıl muayene edildiği hakkında bilgileri kapsamlı bir şekilde vermektedir.

Makat bölgesi hastalıkları için hangi doktora gidilir ?

Şikayetleriniz olduğunda bu bölge ile ilgili olarak mutlaka bir proctoloji konusunda genel cerrahi uzmanına görünmelisiniz.

Az önce bahsettiğimiz gibi şikayeti olan fakat doktordan ve muayeneden çekindiklerinden dolayı hekime gitmeyi tercih etmeyen hastalar en son dayanamayacak noktaya gelindiğinde muayene olmaya karar verirler. Bu noktadan sonra hastalık ilerleme göstermiş olacağından ameliyat söz konusu olabilmektedir.

Makat Muayenesi Nasıl Yapılır

makat-muayenesi

makat-muayenesi-yan-pozisyon

Öncelikle hasta muayene olmak için geldiğinde yanında gelen yakınları muayene odasına alınmaz. Hasta birlikte geldiği yakınlarından çekindiğinden dolayı muayene olurken zorluk çekebilmektedir. Bu sıklıkla karşılaşılan bir şeydir. Bu sebeple hasta rahat olabilmesi için yakınlık derecesi ne olursa olsun içeri alınmaz.

Doktor muayene ettiği sırada ona eşlik edebilmesi için mutlaka yanında bir asistan olması gerekir. Fakat TIP’ta çekinmeyi gerektirecek bir durum yoktur. Söz konusu olan sağlıktır ve oldukça ciddiyet gerektiren bir durumdur. Hastalıklar her insanda görülebilecek faktörlerdir. Hasta muayene odasında gayet rahat olmalıdır.

Hastaya diz ve dirseklerinin üzerinde durarak, baş aşağıda ve makat bölgesi yukarıda duracak şekilde pozisyon aldırılır. Bu şekilde durması için engeli olan yaşlı ya da hamile gibi hastalar ise sol taraflarına yatırılarak dizleri içeri doğru pozisyonda yatırılır.

Bu iki fotoğrafta muayene sırasında alınacak pozisyonları net bir şekilde görmektesiniz.

Bir kaç tane muayene şekli vardır, dilerseniz bunlardan bahsedelim.

1-) Gözle Muayene ; Üst kısımda belirttiğimiz pozisyonda yatırılan hasta göz ile muayene edilir. Bu şekilde ilk olarak hastalığın ne olabileceği konusunda fikir edinilebilir. Dış basur, fissür, kondilom, dermatit, fistül, apse hastalıkları bu yöntem ile teşhis edilebilir.

2-) Parmakla muayene ; Hastalar için en çekinilen kısım parmakla muayene diyebiliriz. Fakat hastalıkta tanıyı koyabilmek adına çok ciddi ve önemli bir muayene yöntemidir. Çünkü dışarıdan görülemeyen faktörler parmak ile hissedildiğinden dolayı yapılması gereklidir.

3-) Anoskopla muayene ; Anoskop bir çok klinikte çok önemsenmeyen fakat makat hastalıkları için kullanımı oldukça önemli olan bir araçtır. Bağırsağın son 10cm içini göz yordamıyla görmeye olanak tanımaktadır. Parmakla yapılan muayene sırasında hissedilen ve tahmin edilen rahatsızlığın teşhisini kesinleştirmek için kullanılır.

anoskop

anoskop-muayenesi

Anoskop ismi verilen alet üst kısımda ki fotoğraflar da görülebilmektedir.

Bu alet bağırsaktan biyopsi almaya da olanak tanımaktadır.

İhtimali düşük olsada bu yöntemler ile görülemeyen veya hissedilemeyen rahatsızlıklar için ilave olarak farklı yöntemler kullanılmaktadır.

Bunlar ;

Kolonoskopi ; Hastanın ailesinde bağırsak kanseri olan biri varsa, 50 yaşının üzerindeyse, aşırı kansızlığı mevcutsa bu yöntem ile kanser tanısı olup olmadığı kontrol edilir.

MR ,BT(tomografi) ve Ultrasonografi ; Üstteki yöntemler ile görülemeyen veya saptanamayan apse veya varsa tümör bu yöntemler ile tespit edilebilmektedir.

1. Merhaba hocam benim sorum sadece adet dönemlerimde makatım da bir ağrı oluyor bazen hafif bazen de bıçak saplanması gibi ama normalde yok sadece adet döneminde oluyor evli ve iki çocuğum var ikisi de normal doğum ve hamilelik döneminden varislerim var sizden cevap bekliyorum teşekkür ederim şimdiden

1. Op. Dr. Nizam KURTDERE

Merhaba Müjgan hanım. Endometriozis olabilir bunun için anoskopi yapmadan birşey söylenemez. Muayeneye gelebilirsiniz.

2. Hocam bende ichemoroid var birturlu gecmedi atkestanesi kremi verdi aktar bana

1. Merhaba;
      Anaskop eşliğinde muayene olmanız gerekir. İç hemoroid için krem etili değildir tedavi olmanız gerekir. 216 357 00 02 Numaramızı arayarak iletişime geçebilirsiniz. Geçmiş olsun