Anasayfa / Hemoroid / Basur Kanaması Neden Olur, Nasıl Geçer?

Basur Kanaması Neden Olur, Nasıl Geçer?

Basur kanaması, tıpta hemoroid olarakta bilinen basur hastalığının en önemli ve ana belirtilerinden biridir. Ancak makat bölgesinde görülen kanama sadece basur belirtisi değil farklı hastalıklardan dolayı da görülebilen bir şikayettir. Yazımız içerisinde basur kanaması ve makat bölgesinde kanamaya sebep olan diğer makat hastalıklarından da bahsedeceğiz.

Basur Kanaması Neden Olur?

Basur memesinin dışını kaplayan ve mukoza ismi verilen koruyucu tabaka oldukça narin bir yapıdadır. Dolayısıyla sert dışkılama veya günlük olarak 7-10 kez yoğun ishal gibi durumlarda mukoza kısım kısım tahriş olarak, hasar görebilir. Bazı kısımlarda ise küçük delikler meydana gelebilir. Kişi dışkılama esnasında ıkındığında damar içerisinde basınç artışı göz konusu olduğundan hasar gören veya delik oluşan yerlerden kanama olur.

Basur kanamasının sebepleri
– Kabızlık
– Fazla sayıda dışkılama
– Tuvalette uzun süre kalma
– Şiddetli ıkınmak

basur kanaması nasıl durur

Basur Kanaması Nasıl Olur?

Hemen üstte izah ettiğimiz gibi ıkınma ve meydana gelen basınç içe beraber zayıf ve tahriş olan kısımlardan kanama görülebilir. Kan akışı hasar ve deliklerin boyutuyla orantılı olarak damla damla veya fışkırır şekilde görülebilir. Çoğunlukla tuvalet kağıdına bulaşmış şekilde de olabilir.

Basur Kanaması İyi midir?

Bir çok hasta kanama olduğunda basurun küçüldüğünü ve buna istinaden rahatladığını düşünmektedir. Ancak basurun kanamasının hiç bir faydası olmadığı gibi tam aksine kan kaybı yaşanmasına neden olmaktadır. Kirli kan aksın diye ıkınmak çok yanlış bir düşünce ve davranıştır.

Hemoroid Kanaması Ne Kadar Sürer?

Kabızlığa çözüm bulunur, şiddetli ıkınılmaz, tuvalette çok fazla durulmaz ve çok sayıda dışkılamaya çıkılmazsa kanama 10-15gün gibi bir sürede kendiliğinden geçebilir. Ancak tam aksine ilerlemede gösterebilir. Bu durumda lazer ve lastikle boğma gibi yöntemlerle tedavi olmak gerekebilir.

Hemoroid Kanaması Nasıl Önlenir ve Nasıl Geçer?

Aşağıda sıraladığımız şekilde önlem alınırsa kanama durdurulabilir.
– Kabızlığa ve ishale çözüm bulunmalıdır.
– Tuvalet ihtiyacı tam anlamıyla geldiğinde gidip dışkılama yapılmalıdır. Önceden gidip oturularak gelmesi beklenmemelidir.
– Dışkılama esnasında hasta ıkınmamalıdır.
– Dışkılamada ilk kısım çıkarıldığında tuvalet terkedilmelidir. Hala dışkılama hissiyatı varsa bile kalkılmalıdır.
– Kanama görüldüyse kalkılmalıdır. Ikınmamalı ve gereksiz yere beklenmemelidir.
– Basur için üretilmiş olan krem, tablet ve fitiller tercih edilmelidir.
– Kanama tüm bu tavsiyelere uyulduğu taktirde devam ediyorsa proktoloji konusunda tecrübeli bir genel cerrahi uzmanına başvurulmalı ve tedaviye başlanmalıdır.

Basur Kanaması Devam Ediyorsa Tedavi Olmalısınız

Yukarıda bahsettiğimiz önlemler işe yaramıyor ve kanama ile beraber ağrı, kaşıntı gibi şikayetler devam ediyorsa doktora başvurmalısınız. Günümüzde hemoroid tedavisinde kullanılan gelişmiş ve modern yöntemler şunlardır.

Lazer İRC (İnfra Red Coagulatör)

Lazer yönteminde ışık taşıyan cam çubuk kanama olan bölgeye temas ettirildiği an kanama durur. Birkaç dakika kadar kısa bir sürede gerçekleşen tedavi sonrasında hasta günlük hayatına ara vermeden devam edebilir.

RBL (Rubber Band Ligasyon)

Lastikle boğma tedavisi olarak da bilinir. Lazer mevcut değilse bu yöntemde oldukça pratik bir şekilde uygulanabilir. Bazı zamanlar çok büyük olan meme kanama ile beraber RBL yöntemiyle yok edilebilir. Böylece iki şikayette aynı anda ortadan kalkmış olur.

Klasik Ameliyat

Üstte belirttiğimiz iki yöntem kadar avantajlı bir tedavi seçeneği değildir. Bundan dolayı en son düşünülmelidir. Lastikle boğma yada lazer yöntemi mevcut değilse basur memesi klasik cerrahi yöntemlerle alınır ve kanama olan bölgeye dikiş atılması ile durdurulabilir.

Makatta Kanamaya Neden Olan Diğer Hastalıklar

Makat Çatlağı
– Makat ve Bağırsak Kanseri
– Anal Fistül
– Kondilom

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.