Anasayfa / Lipom / Kafada Oluşan Yağ Kistinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kafada Oluşan Yağ Kistinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vücudun neredeyse tüm her yerinde ortaya çıkabilen yağ dokularına yağ bezesi yani tıptaki ismiyle lipom ismi verilmektedir. Lipomların ayak tabanı, avuç içi ve kafa derisinde (saçlı deride) ortaya çıkan tipine ise “yağ kisti” denilmektedir. Yağ kistleri tıpta sebase kist ve epidermoid gibi isimlerle de ifade edilmektedir.

Yağ Kisti Nedir

Yağ kistleri, en basit ve temel anlamıyla içleri sıvı dolu ve çevresi zarla çevrili keseciklerdir. Kisti oluşturan bu sıvının kıvamı yağlı ve oldukça koyu olduğu gibi ayrıca kötü bir kokuya sahiptir. Yağ kistleri iyi huylu tümörlerdir, nadiren kötü huylu olabilir. Kötü huylu kistlere dönüşme oranı %1’den daha azdır. Sağlık açısından herhangi bir ciddi risk oluşturmamaktadır. Ancak görünen yerlerde olduğunda kozmetik açıdan bireyleri rahatsız edebilir.

Yağ Kisti Neden Olur?

Kistlerin neden oluştuğu net bir şekilde bilinmemektedir. Uzmanlar saç diplerinde bulunan yağ bezlerinin tıkanması ile kafada yağ kistlerinin oluştuğu yönünde ortak görüş belirtmektedir.

Sağlıklı her insanın kafa derisinde saç köklerinin korunmasını sağlayan yağ ve ter bezleri yer almaktadır. Bu yağ bezleri saçların beslenmesini sağlamaktadır. Bu yağ bezlerinden birinin veya birkaç tanesinin tıkanması sonucunda salgı cilt altında birikir. Bu birikme sonucunda öncelikle boyutu küçük yağ kisti veya kistleri oluşur. İlerleyen süreçte ise kistin boyutu büyür ve rahatsızlık vermeye başlar.

Kafada Oluşan Yağ Kistinin Belirtileri Nelerdir, Nasıl Anlaşılır?

Kistler dairesel yada küre benzeri bir yapıda görünürler. Boyutları kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Bir hastanın kafasında yer alan birden fazla kistinde boyutları değişik olabilir. Bazı hastalarda iltihaplanmaya bağlı kızarıklık, enfeksiyon ve ağrı gibi şikayetler söz konusu olabilir. Nadiren de olsa bazı hastalarda apseye bağlı ateşlenme ortaya çıkabilir.

Saçlı Deride Yağ Kisti Kimlerde Görülür?

Cinsiyet, yaş, ırk ayırt etmeksizin herkeste ortaya çıkabilen yağ kistleri çoğunlukla erkeklerde görülmektedir. Yaş aralığı olarak ise ortalama 20-40 yaş arasındaki bireylerde görülmektedir. Yağ kistleri tek başına bir genetik problem olarak görülmez. Bilimsel araştırmalar kronikleşen güneş hasarlı cilt bölgesi bulunan yaşı ileri olan hastalarda yağ kistlerinin daha çok görüldüğünü göstermektedir. Bir diğer bilimsel araştırma ise yoğun akne vulgaris (sivilce) şikayeti bulunan kişilerin yağ kistleri ile daha fazla karşılaştığını göstermektedir.

Yağ Kisti Ağrır mı, Neden İltihaplanır?

Normal şartlarda baskıya maruz kalmadıkça kistlerde herhangi bir ağrı veya farklı bir şikayet görülmez. Ancak yağ kisti kapsülü mikrop kaptığı taktirde iltihap yani apse görülebilir. Apse söz konusu olan kistlerde ise ağrı şikayeti görülür.

Bu gibi durumlarda doktorunuza başvurmanız gerekmektedir. Doktorunuzun reçete edeceği antibiyotik ile iltihap tedavi edilmelidir. Yağ kisti tedavisi iltihap iyileştikten sonra yapılabilmektedir. Tıpkı apseleşen bir dişin apse tedavisi yapıldıktan sonra çekilmesi gibidir.

kafada yağ kisti tedavisi

Kafada Oluşan Yağ Kistinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tecrübeli hekim tarafından uygulandığı taktirde oldukça küçük ve pratik bir cerrahi işleme dayanır. Saçlı deride olduğu için estetik bir sorun meydana gelmemesi için dikkat edilmesi gerekmektedir.

Kafadaki yağ kisti çok minik bir kesi ile kolayca çıkarılabilir. Saçların kesilmesine yada kısaltılmasına ihtiyaç duyulmaz. Bununla beraber kesi de minimal olursa rahatsız edici bir görünüm söz konusu olmamaktadır. Dışarıdan bakıldığında tedavi olunduğu fark edilmez.

Tedavi sırasında öncelikle kistin olduğu bölge lokal (bölgesel) şekilde uyuşturulur. Uyuşturma işlemi tamamlandıktan sonra en minimal şekilde bir kesi uygulanır. Kist bu kesiden kapsül ile beraber komple çıkarılır. Kist tamamen çıkarıldıktan sonra kesi duruma göre yapıştırma veya küçük bir dikiş ile kapatılır. Bir defada birden fazla yağ kisti alınabilir, herhangi bir problem teşkil etmez. Tedavi sonrasında günlük hayata ara verilmeye ihtiyaç duyulmayacağı gibi herhangi bir pansuman vs. gerekmez. Kişi 1 gün sonra duşunu dahi alabilir.

Kafada Kist Tedavisi İçin Hangi Doktora / Bölüme Gidilmelidir?

Kafada meydana gelen kistlerin tedavisi evde uygulanacak bitkisel yada bitkisel olmayan yöntemlerle mümkün değildir. Cerrahi müdahale ile yapılabilir. Bu doğrultuda genel cerrahi uzmanlarına başvurulması gerekmektedir. İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya ve Bursa’da yer alan IDEA Kliniklerin tümünde 2-3 dakika içerisinde yağ kisti tedavisi olmanız mümkündür. Bizlere iletişim numaralarımızdan ulaşarak detaylı bilgi ve muayene randevusu alabilirsiniz.

Yağ Kisti Saç Döker mi?

Yağ kistleri zamanla büyüme eğiliminde olabilmektedir. Buna istinaden boyutu çok artan kafada ki yağ kistleri saç köklerinin ölmesine ve kalıcı olarak saç dökülmesine sebebiyet verebilmektedir.

Kaynaklar:
1-) Op. Dr. Atilla KAYA – Kafada Yağ Kisti Tedavisi – IDEA TIP
2-) https://www.medicalnewstoday.com/articles/312361#summary

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.