Anasayfa / Kıl Dönmesi / Kıl Dönmesi Neden Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kıl Dönmesi Neden Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kıl dönmesi kuyruk sokumu bölgesinde ortaya çıkan bir problemdir. Tıpta Pilonidal Sinüs olarak adlandırılan rahatsızlık içi kıl ve benzeri yabancı maddeler ile dolu olan bir kapsül olarak tanımlanabilir.

Saçtan, enseden düşen kıllar, elbise tozları, deri kalıntısı ve benzeri yabancı cisimler kuyruk sokumu bölgesinde toplandıklarında yayılarak oturma doğrultusunda cilt altına giriş yaparak yumak haline gelir ve kıl dönmesini oluşturur.

Kıl dönmesi çoğu bireyin tahmin ettiği gibi herhangi bir kılın ters yöne uzayarak içeride yumak haline gelmesi değildir. Saç telinin enseden kuyruk sokumuna düşerek delik açması doğrultusunda diğer tüm yabancı maddelerin buradan giriş yaparak yumak haline gelmesi ile oluşmaktadır.

kıl dönmesi tedavisi

Kıl Dönmesi Oluşumunun Sebepleri Nelerdir?

Dik oturmaya özen göstermelisiniz. Koltuk, araba ya da sandalyede oturuyor olun yorulduğunuzda öne doğru sürtünerek yayılmamalı, yorulduysanız bir kaç dakika mola vermeli ve küçük yürüyüşler yaparak dinlenmelisiniz. Sürtünerek yayılarak oturduğunuz taktirde kuyruk sokumunda bulunan kıllar sürtünme ile beraber cildinize giriş deliği açarak arkasından diğer tüm kıl ve yabancı maddelerin giriş yapmasına sebebiyet verecektir.

Kuyruk sokumu ve iç çamaşırı temizliğine mutlak özen göstermeniz gerekmektedir. Günlük olarak kuyruk sokumu bölgesinin temizliğini yapmalı ve kişisel bakımınıza dikkat etmeniz gerekmektedir.

Kuyruk sokumu oluğu dar ve derin olan insanlarda çokça karşılaşılan kıl dönmesi problemine karşı önlem almak için kişisel temizliğe dikkat edilmesi mutlaka çok önem taşımaktadır.

Kıl Dönmesi Belirtileri Nelerdir?

Kıl dönmesi oluşmaya başladığında kendini belli eden bir sorun değildir. Ancak oluşan kapsül patladıktan sonra kendini bariz şekilde belli eden bir problemdir. Kuyruk sokumuna giriş yapan yabancı maddeler vücut tarafından tespit edildiğinde ilk olarak etrafı bir zar ile kaplanır buna kapsül ismi verilir.

Ancak uzun ve sert oturuşlarda bu kapsül patlar. Vücut tekrar yabancı maddelerin olduğu sinyalini aldığında yok etmek amacıyla sıvı salgılar. Sıvı yabancı maddeleri yok edemez ve bu sıvı herhangi bir çıkış kapısı bulamadığı için iltihaplanmaya sebep olur.

Bundan sonra aşağıda ki belirti ve şikayetler baş gösterir.
– Akıntı ve kötü koku
– Ağrı
– Kaşıntı
– Yanma

Kıl Dönmesi Nasıl Anlaşılır?

Kıl dönmesi üstte belirttiğimiz belirtiler sonucunda anlayabileceğiniz bir rahatsızlık olup konusunda tecrübeli bir proktoloji uzmanı tarafından yapılan muayene ile hemen teşhis konulabilen bir vaka olup tedavisi günümüz şartlarında oldukça kolay bir şekilde yapılabilmektedir.

Proktoloji, genel cerrahi uzmanlarının makat hastalıkları ile ilgilenen koluna verilen isimdir. İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa’da bulunan toplam 7 kliniğimizde proktoloji konusunda tecrübeli genel cerrahi uzmanları hizmet vermektedir.

kıl dönmesi tedavisi youtube

Kıl Dönmesi Tedavisi Nasıl ve Hangi Yöntemlerle Yapılır?

Pilonidal sinüs yani kıl dönmesi tedavisi için geçmişten günümüze 15’ten fazla tedavi yöntemi geliştirilmiş olup avantajları ve dezavantajları ele alındığında Op. Dr. Atilla KAYA tarafından geliştirilmiş mikro sinüsektomi yöntemi çokça kullanılmaya başlanmıştır.

Hasta ve doktor için oldukça pratik olan bu yöntem 5-10 dakika kadar kısa bir sürede gerçekleştirilerek hasta herhangi bir istirahate ihtiyaç duymamaktadır.

Mikro Sinüsektomi Yöntemi Nedir?

Mikro sinüsektomi hastalığa neden olan yabancı maddeler ve çevresini saran kapsülün en küçük kesi ile çıkarılması işlemidir. Kıl dönmesi tedavisi için tüm dünyada yaygın olarak kullanılan teknik olan bascom’un modifiye edilmiş halidir. Kesi küçük olduğunda doku kaybı da küçük olduğundan nüksetme olasılığı çok düşüktür. Ancak diğer yöntemlerde kesi boyutu büyük olduğu gibi aynı zamanda doku kaybı da çok fazla olmaktadır. Dolayısıyla nüksetme (tekrarlama) riski çok daha fazladır.

Mikro Sinüsektomi Yönteminin Avantajları Nelerdir?

– Uygulanacak kesi 2cm kadar küçüktür. Diğer yöntemlerde ise ortalama 15-30cm kadar kesi uygulanmaktadır.
– Kesi küçük olduğundan dolayı kalacak iz minimaldir (hatta hiç kalmayabilir), diğer yöntemlerde ise maalesef kesi boyutu büyük olduğundan kalacak izde büyük olacağı gibi balık kılçığı ve zigzag şeklinde olabilmektedir.
– Genel anestezi (narkoz) gerekmemektedir. Yapılacak lokal anestezi ile tedavi tamamlanır.
– Tedavi ücreti diğer yöntemlere göre çok daha ekonomiktir.
– Meydana gelecek komplikasyonlar çok daha azdır.
– Tedavi sonrasında yan ya da yüzüstü yatma mecburiyeti bulunmaz. Dilediğiniz gibi uzanabilir ve yatabilirsiniz.
– İyileşmek için aylar gerekmez, çok kısa sürede hasta iyileşir. Hatta çoğu hastalar ertesi günü iş, okul ve sosyal hayatına geri dönebilmektedir.
– Nüksetme olasılığı çok çok düşük olup %3’tür.
– Tedavi süresi diğer yöntemlerde 30-90 dakika civarındayken, mikro sinüsektomi yöntemi 10-30 dakika kadar kısa bir sürede tamamlanmaktadır.

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.