Anasayfa / Anal Fissür / Makat Çatlağı Belirtileri ve Şikayetleri Nelerdir?

Makat Çatlağı Belirtileri ve Şikayetleri Nelerdir?

Tıpta anal fissür olarak bilinen rahatsızlık Türkçe’mizde makat çatlağı, yırtığı gibi isimler ile bilinmekte ve tabir edilmektedir. Anüsün kenarında meydana gelen küçük ve cam çiziği şeklindeki bu yırtık kişinin dışkıladığı esnada veya sonrasında muazzam derecede yakınmalarına sebebiyet vermektedir.

Her ne kadar alınacak önlemler doğrultusunda karşılaşılmayacak bir hastalık olduğunu belirtsek de insanlar böyle bir rahatsızlığın olduğundan bile bihaberdirler. Buna istinaden makat çatlağı probleminin meydana gelmesinde ki sebep için kişilerin bilinçsiz ve tedbirsiz davranışları gösterilebilir.

makat çatlağı belirtileri

Korunmak İçin Kabızlığa Dikkat Edin!

Evet, hemen üst paragrafta kişilerin yanlış yaptıkları bazı davranışlardan dolayı meydana geldiğini kısaca belirttik. Hastalığın oluşumunda ve ilerlemesinde ki en büyük yanlış kesinlikle insanların göstermiş olduğu yaklaşımdır. Şöyle ki makat bölgesinde insanların karşılaşabileceği bir çok rahatsızlık mevcuttur. Bunların neredeyse tümü tamamen insanların alışık olduğu yanlış davranışlardan kaynaklanır.

Örneğin basur, anal hematom, makat çatlağı gibi makat hastalıkları ile karşı karşıya kalan insanlara bakıldığında %95 oranında görülen ortak sebep kabızlık problemidir. Çünkü kimse kabızlığın bu denli kötü sonuçlara sebep olacağını bilmediğinden tuvalete giderek ıkınır ve dışkılamaya çalışır. Kabız kalmak her ne kadar bir sebepse ıkınma da onu tetikleyen ikinci olumsuz faktördür.

Utanmayın ve Mutlaka Doktora Başvurun

Hastalığın nasıl ve neden kaynaklı meydana geldiğini bilmediğiniz için karşılaşmış ve şikayetlerine maruz kalmış olabilirsiniz. Bilmemeniz gayet doğal bir şeydir. Fakat asıl bu noktadan sonrası çok önem arz eder.

Çünkü makat çatlağı ile ilk karşılaştığınız esnada bir proktoloji yani makat hastalıkları konusunda tecrübeli genel cerrahi uzmanına başvurursanız reçete edeceği merhem ile tedavi olabilme olasılığınız oldukça yüksek olacaktır.

Fakat rahatsızlığın meydana geldiği bölgenin verdiği utanma duygusu kişinin nasılsa geçer, biraz bekleyeyim diner gibi düşünceleri doğrultusunda zaman kaybetmesine ve anal fissür vakıasının da ilerlemesine neden olmaktadır. Hastaların bilmesi gereken en önemli husus doktorların bu konuda tecrübeli oldukları günde bir çok kişiyi tedavi ettikleri ve utanılacak herhangi bir durumun olmadığıdır.

Anal Fissür Belirtileri Nelerdir?

Anal fissür herhangi bir belirti ortaya çıkmadan ani bir şekilde meydana gelen bir rahatsızlıktır. Aşağıda sıraladıklarımız için makat çatlağı şikayetleri denilebilir.

Acı, Ağrı ve Yanma

Karşılaşılan en önemli ve belirgin şikayet acı, ağrı ve meydana gelen yanmalardır. Özellikle dışkılama esnasında yırtığın dışkı ile temas etmesi ile bu şikayet etkisini çok fazla artırmaktadır. Dışkılama sonrasında da kendini sürdüren bu şikayetler kronik vakalarda gün içerisinde çeşitli zamanlarda kendini hissettirebilir.

Kaşıntı

Makat bölgesinde yaşanılan kaşıntılar çeşitli sebeplerden dolayı olabilir. Bazen gelip geçici kaşıntılar olabileceği gibi, bazen de alerjik ya da bir hastalığın sebep olduğu kaşınmalar olabilmektedir. Makat hastalıklarının bir çoğunda kaşıntı problemi meydana gelebilir dolayısıyla her kaşıntı anal fissür yani makat çatlağı olduğu anlamını taşımamaktadır.

Kabızlık

Sorunun oluşmasında ki en büyük etken kabızlıktır. Belirtiden çok meydana gelmesinde en büyük rolü oynar. Kabızlık anal fissür oluşumuna yol açtığı gibi bir çok makat hastalığının da oluşumunda en önemli sebeptir. Dolayısıyla anlaşılacağı üzere kabızlığa ve ıkınmamaya özen gösterilmelidir. Tuvalet erteleme, düzensiz yemek yenilmesi gibi faktörler bağırsakların tembelleşmesini sağladığından kabızlık meydana gelebilmektedir. Bu bölgede meydana gelebilen hastalıklara maruz kalmamak için kabızlık kesinlikle önlenmesi gereken bir sorundur.

Kanama

Oluşan yırtığın tuvalet ihtiyacının giderilmesi esnasında dışkıyla teması halinde kanaması muhtemeldir. Bu kanama daha çok kullanılacak tuvalet kağıdında görülür. Fakat kaşıntıda anlatıldığı üzere kanama da bir çok makat hastalığında görülmekte olan bir şikayettir. Dolayısıyla kanama görüldüğünde direk hasta tarafından makatta çatlak tanısı konulmayıp, muayene olunması gerekmektedir.

Makat Memesi

Yazımızın başlarında vakaların oluşmasının üzerinden bir süre geçtiğinde kronikleşme göstermektedir. Bu kronik anal fissür ile birlikte makat bölgesinde meme oluşumu da gözlemlenebilir. Genellikle 30-45 gün sonra ortaya çıkar. Hemoroid de meme oluşumuna sebep olan bir hastalıktır. Bu sebeple karıştırılmamalıdır.

Anüste Daralma

Oluşan yırtık ile makat kasları kasılır ve anüste daralma meydana gelebilmektedir.

Makat Çatlağı Nasıl Geçer?

İlk evrelerde olan anal fissürün ilk olarak oluşum sebebine odaklanmalı ve çözüm bulunmalıdır. Problem kabızlıktan kaynaklıysa lifli besinler tüketmeli, bol sıvı alınmalı ve bu şekilde dışkının yumuşatılması sağlanmalıdır. Dışkılama esnasında asla ıkınmamalı ve makat çatlağı için geliştirilmiş olan merhemler tercih edilmelidir. Başlangıç aşamasında olan makat çatlağı sorunu oluşum sebebine dikkat edildiğinde, doğru uygulamalarla kendiliğinden iyileşebilen bir hastalıktır. Ancak ileri ki evrelerde maalesef kendi kendine geçme ihtimali yok denebilecek kadar düşüktür.

Kliniklerimizde kesi veya narkoz uygulanmadan ameliyatsız yöntemlerle makat çatlağı tedavisi yapılmaktadır. Botox kullanılarak yapılan tedavi hakkında ki bilgilere aşağıda ki bağlantıdan erişebilirsiniz.

Sıcak Su Oturma Banyosu Yapın

Sıcak su oturma banyosu hemoroid, anal hematom ve fissür gibi makat hastalıklarının yaşattığı şikayetlerin rahatlatılması için evde yapılabilecek uygulamalardan biridir.

Büyükçe bir leğeni, kabı veya varsa küveti içine oturabileceğiniz sıcaklıkta (ılık olması yeterli, yakacak derecede kaynar olmasın) su ile doldurun ve içerisine oturun. 10-15 dakika kadar oturun. Sıcak su yaşadığınız şikayetlerin bir nebzede rahatlamasına yardımcı olacaktır. Dilerseniz suyun içerisinde ferahlık vermesi açısından papatya çayı da katabilirsiniz. Bu işlemi günlük olarak istediğiniz kadar yapabilirsiniz.

Makat Çatlağı Tanısı Nasıl Konur?

Anal fissür proktoloji konusunda tecrübeli bir genel cerrahi uzmanının yapacağı fiziksel muayene ile kolayca teşhis edebileceği bir hastalıktır. Bazı hastalar çevrelerinden duydukları veya internet yada benzeri mecralarda okuduklarına göre kendi kendilerine çözüm bulmaya çalışır ve bu süreçte çoğunlukla basur olduğunu düşünerek yanlış müdahalelerde bulunabilmektedir. Bazı hastalar ise hastalığın oluştuğu bölgeden dolayı utanıp doktora başvurmadıklarından hastalığın ileri ki evrelere ulaşmasına neden olmaktadır. Bu doğrultuda anal fissür hastalığınız oluştuğu ilk zaman ertelemeden doktora başvurursanız tedavinizde çok kolay bir şekilde olabilmektedir.

Makat Çatlağı İçin Hangi Doktora Gidilir?

Anal fissür hastalığının tanısı ve tedavisi için genel cerrahi uzmanlarına başvurulmalıdır. Mümkünse proktoloji (makat hastalıkları) konusunda tecrübeli olan genel cerrahi uzmanına başvurmak avantaj sağlayacaktır. IDEA Kliniklerin tümünde proktoloji konusuna hakim genel cerrahi uzmanları hizmet vermekte olup ameliyatsız yöntemlerle tedavi uygulamaktadır.

Kaynak:
Op. Dr. Atilla KAYA – Makat Çatlağı Belirtileri Nelerdir?

Op. Dr. Seher ŞİRİN – Makat Çatlağı Nasıl Anlaşılır?

Yazar: Op. Dr. Seher ŞİRİN

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Seher ŞİRİN 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.