Anasayfa / Diğer / Ksantelazma Nedir, Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?

Ksantelazma Nedir, Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?

Ksantelazma, göz kapağı üzeri ve çevresinde yağ bezesi olarak tanımlanır. Aslına bakıldığında yapı bakımından vücudun diğer bölgelerinde meydana gelen bezelerden oldukça farklıdır. Göz kapaklarının iç köşelerinde ve üstlerinde sarı lekeler olarak görülmektedir. Herhangi bir zararı yoktur ancak kozmetik olarak kötü göründüğünden ksantelazma tedavisi düşünülebilir.

Yazımızda göz çevresinde meydana gelen ksantelazma probleminin neden olduğu, sebepleri ve tedavi yöntemleri ile alakalı detayları bulabilirsiniz.

Ksantelazma Nedir?

Göz çevresinde özellikle iç köşelerde oluşan sarı renkli şişlikler şeklinde görülmektedir. Her ne kadar çoğunlukla kolestrolü yüksek yada düşük olan insanlarda görülmekte olsa da kolestrol seviyesi normal seviyedeki insanlarda da oluşabilmektedir. Erkeklere nazaran kadınlarda daha yaygındır. Ksantelazmanız varsa kolestrolünüzü de ölçtürmeniz tavsiye edilmektedir.

ksantelazma tedavisi

Ksantelazma Neden Olur?

Bireylerin kan seviyesindeki yağ seviyesinin normalden yüksek olması enzim bozukluklarına yol açar. LDL ismi verilen kandaki kötü kolestrolün yüksek seviyede olması yağ dokusunun cilt yüzeyine itilmesine sebebiyet verir. Bu durumda göz çevresinde ksantelazma ismi verilen kist benzeri oluşumlar meydana gelmektedir.

Kolestrol, karaciğer hastalığı, aşırı kilo ve sigara kullanımı kişilerin vücudunda daha fazla yağ birikmesine neden olduğundan ksantelazma oluşma olasılığı daha yüksek olabilmektedir.

ksantelazma tedavisi video

Ksantelazma Tedavisi Nasıl Yapılır?

Oluşan bu yağ kisti benzeri sarı renkli yapılar kendiliğinden düzelmezler. Ya aynı boyutta kalacak yada zaman içerisinde büyüme göstereceklerdir.

Yazımızın başında da bahsettiğimiz gibi ksantelazmanın herhangi bir zararı yoktur ancak kozmetik açıdan rahatsızlık verdiği için tedavi düşünülebilir.

Ksantelazma Tedavisi İçin Ameliyatsız Yöntemler

Ksantelazma tedavisinde ameliyatlı ve ameliyatsız olmak üzere iki farklı ana yöntem vardır. Ancak ameliyatla yapılan tedavide kalacak olan iz ksantelazmadan çok daha kötü bir görünüme neden olacağından tercih edilmez. Bunun yerine ameliyatsız yöntemlerden biri uygulanabilir. Buna en doğru kararı ise ameliyatsız yöntemleri kullanan doktorunuz verebilir.

Ksantelazma tedavisinde uygulanabilecek ameliyatsız yöntemler şu şekildedir.

Lazerle Ksantelazma Tedavisi

Lazer, bilindiği gibi 20-25 yıldır sağlık ve estetik alanında birçok konuda kullanılan bir teknolojidir. Ancak ksantelazma için maalesef başarısı yoktur. Lazer genellikle yüzeysel ve daha kolay olan problemlerin tedavisinde etkili olabilmektedir. Örneğin lekeler lazerle tedavi edilebilirken maalesef et benlerinde başarısız olmaktadır. Bu doğrultuda ksantelazma tedavisinde diğer seçenekler değerlendirilmelidir.

Radyo Frekans Yöntemiyle Ksantelazma Tedavisi

Ilk olarak IDEA Klinik hekimlerinden genel cerrahi uzmanı Op. Dr. Atilla KAYA tarafından ksantelazmaya uygulanmış ve başarı sağlanmış bir yöntemdir. Geçen süreçte geliştirilerek daha iyi sonuçlar alınan bu yöntem günümüzde bir çok doktor ve merkez tarafından sıklıkla kullanılmaktadır.

Kısaca RF denilen yöntemde kullanılan Radyo Frekans cihazı adından da belli olacağı gibi radyo dalgalarını ısı enerjisine dönüştüren bir cihazdır. Hassas ayarlara sahip olan bu cihaz istenilen seviyede ayarlanarak ksantelazma ile temas ettirilir ve buharlaşması sağlanır.

Yapı cilt ile aynı seviyeye gelene kadar buharlaştırıldıktan sonra herhangi bir bandaj yada pansumana ihtiyaç kalmamaktadır. Uygulama yapılan alanda meydana gelen küçük yara bir hafta kadar zaman içerisinde kendiliğinden tamamen geçer. İyileşme ile beraber kistin alındığı yerde sağlıklı doku meydana gelir.

Ksantelazma Tedavisinden Sonra İz Kalır mı?

Tedavi ameliyatlı bir yöntemle yapıldığı taktirde iz kalmaması mümkün değildir. Mutlaka dikiş izi kalacak ve bu durum kişiyi kozmetik açıdan daha fazla rahatsız edecektir.

Ameliyatsız yöntemlerde ezbere bir şekilde hiç iz kalmayacak demekte doğru değildir. Bu tamamen kişinin cildine bağlıdır. Ancak çoğunlukla iz kalmaz yada çok dikkatli bakıldığında farkedilecek minimal bir iz kalabilir. Göz kapağında ki bulunan cilt çok ince olduğundan vücudun diğer yerlerine göre iz kalma olasılığı çok daha düşüktür.

Ksantelazma Hangi Bölüm Bakar?

Göz kapağı çevresinde meydana gelen sarı renkli kistler için ameliyatsız yöntemleri tercih eden genel cerrahi uzmanları ve dermatoloji uzmanlarına başvurabilirsiniz. IDEA Klinik Bakırköy başta olmak üzere, tüm şubelerimizde ameliyatsız yöntemlerle ksantelazma tedavisi uygulamaktayız. İletişim sayfamız üzerinden kliniklerimize ulaşabilir detaylı bilgi ve randevu alabilirsiniz.

Öneri:
Ameliyatsız Yöntemlerle Ben Tedavisi Olabileceğinizi Biliyor musunuz?

Referanslar:
1- Christoffersen, M., Frikke-Schmidt, R., Schnohr, P., Jensen, G. B., Nordestgaard, B. G., & Tybjærg-Hansen, A. (2011). Xanthelasmata, arcus corneae, and ischaemic vascular disease and death in general population: prospective cohort study. BMJ, 343.

2- Bergman, R. (1994). The pathogenesis and clinical significance of xanthelasma palpebrarum. Journal of the American Academy of Dermatology, 30(2), 236-242.

3- Op. Dr. Atilla KAYA – Ameliyatsız ksantelazma tedavisi (2021) – https://www.ideatip.net/goz-kapagi-ustunde-yag-bezesi-ksantelazma-tedavisi

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.