Anasayfa / Hemoroid / Hemoroid (Basur) Tanısı ve Tedavi Yöntemleri

Hemoroid (Basur) Tanısı ve Tedavi Yöntemleri

Hemoroid yani daha yaygın ismiyle basur hastalığının tedavisi mevcut basurun türü ve derecesine göre değişiklik göstermektedir. Hastalık iç ve dış olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. İç basur ise kendi içerisinde dört dereceye ayrılmaktadır. İç basurda uygulanacak olan yöntem yada yöntemler tamamen doktor muayenesi ile anlaşılmaktadır. Bazen tek bir yöntem yeterli olurken bazen birden fazla yöntem uygulanabilmektedir.

Yazımızda iç ve dış basur tanısının nasıl konduğuna ve kullanılacak en güncel tedavi metotlarına ayrıntılı bir şekilde değineceğiz. Yazımızı inceledikten sonra basur tedavi yöntemleri hakkında fikir sahibi olacaksınız.

Not: Hemoroid hastalarının çoğu anüs içerisinden dışarı doğru sarkan ve el ile hissedilen memeyi dış basur olarak tanımlamaktadır. Ancak bu iç basurun 3 ve 4. evresidir. Dış basur memeleri anüs çevresinde ki şişlikler ile anlaşılmaktadır. Basur evrelerini basur neden olur başlıklı yazımızdan görebilirsiniz.

basur tedavisi

Basur (Hemoroid) Tanısı Nasıl Konur?

Basur hastalığının oluştuğu bölgenin verdiği utanma duygusundan dolayı birçok hemoroid hastası doktora gitmekten çekinmektedir. Tedavi ertelendikçe neden oluştuğunu bilmedikleri için aynı ihmalkar davranışlara devam etmekte ve hastalığın ileri evrelere ulaşmasına sebebiyet vermektedir. Oysa ki ilk evrelerde doktora başvurulsa hasta hem şikayetleri çok uzun süre çekmeyeceği gibi aynı zamanda tedavide oldukça pratik olacaktır Hatta ilk evrelerde ki hemoroidlerde alınacak önlemler ile belki de hastalık kendiliğinden gerileyecektir.

Basur hastalığının tanısı için tercih edilen bir kaç yöntem bulunmaktadır. Bunlar göz, parmak, anoskop yöntemleridir. Farklı hastalıklardan şüphe edildiğinde ise kolonoskopi ve MR istenebilmektedir. Makat muayenesi nasıl ve hangi yöntemlerle yapılır yazımızı okuyarak muayene yöntemlerini görebilirsiniz.

basur memesi neden olur youtube

Basur Tedavisi Hangi Yöntemlerle, Nasıl Yapılır?

Geçmişte yalnızca klasik ameliyat ile yapılabilen basur tedavisi günümüz şartlarında teknolojinin de ilerlemesiyle modern ve avantajlı yöntemlerle yapılabilmektedir. Aşağıda sıralayacağımız yöntemlerden hangisi ile tedavi olabileceğiniz muayene esnasında hastalığınızın evresine göre netleştirilmektedir.

Lazerle Basur Tedavisi

Basurun ilk evrelerinde lazer tedavisi uygulanabilmektedir. Ancak ileri evrelere ulaşan vakalarda lazer çok başarılı değildir. 1. ve 2. evrelerde ki hemoroid hastalığı için tercih edilebilen lazer anoskop kullanılarak yapılmaktadır. Oluşan basur memesine lazer ile temas edildiğinde meme tahrip olmakta ve böylece hastalık sona ermektedir. Çoğu zaman tek seans yeterli olmaktadır ancak nadiren de olsa ikinci seansa gerek duyulabilir. Herhangi bir kesi yada dikiş söz konusu değildir.

Rubber Band Lastikle Boğma Yöntemi

Bir diğer yöntem kısaca RBL olarak bilinen Rubber Band Ligation yani lastikle boğma oldukça pratik ve başarılı bir yöntemdir. Ameliyatsız yöntemlerden biri olan RBL’de basur memesine giden kan akışı durdurularak memenin çürümesi ve yok olması amaçlanmaktadır.

Özel bir cihaz kullanılan bu yöntemde basur memesinin dip noktasına bir lastik atılır ve bu sayede kan akışı engellenmiş olur. Beslenemeyen meme zamanla çürür ve düşer.

Bu yöntemde de herhangi bir kesi uygulanmadığı için dikiş de atılmaz. Birkaç dakikada uygulanabilen bu tedavinin ardından hasta günlük hayatına ara vermeden devam edebilir.

THD Yöntemiyle Basur Tedavisi

Açılımı Trans Hemoroidal Desarterizasyonu anlamına gelen THD yöntemi ileri basur vakalarının tedavisinde uygulanmaktadır. Lokal anestezi eşliğinde uygulanan bu yöntemde basuru besleyen atardamarlar bağlanarak memeye giden kan akışı durdurulur. Uygulama süresi ortalama 30 dakikadır. İşlem sonrasında minimal bir ağrı olabilir.

Basur İçin Hangi Doktora Gidilir?

Hemoroid tedavisi genel cerrahi uzmanları tarafından yapılmaktadır. Proktoloji (makat hastalıkları) konusunda tecrübeli olan genel cerrahi uzmanlarına başvurmak oldukça avantajlıdır. Hemoroid tedavisinde gelişmiş yöntemler uygulayan merkezler (proktoloji uzmanları) araştırılmalı ve tercih edilmelidir. IDEA Klinik olarak İstanbul’da 3 olmak üzere, Ankara, Bursa, Antalya ve İzmir ile beraber toplamda 7 şubesi bulunmaktadır. Sizlere en yakın kliniğe iletişim bilgileri aracılığıyla ulaşarak detaylı bilgi ve randevu alabilirsiniz.

Oldukça pratik ve etkili bir tekniktir. Ameliyatsız teknikler arasında üstünlükleri bulunan avantajlı bir tedavidir. Tedavide amaç basur memesinin beslenmesini engelleyerek çürümesini ve yok olmasını sağlamaktır.

RBL tedavisinde bir cihaz yardımı ile hemoroid memeciğinin baş kısmına bir lastik yerleştirilir. Bu lastik memeye kan gitmesini engeller. Beslenemeyen meme zamanla küçülür ve yok olur.

Makat bölgesinde yapılan tedavilerde kesi uygulanması gaz ve dışkı kaçırma riskini neden olmaktadır. Ancak lastikle boğma tekniğinde herhangi bir kesi olmaması sayesinde böyle bir risk bulunmamaktadır.

Dakikalar içerisinde uygulanabilir. Ve işlem sonrasında hasta aynı gün sosyal hayatına dönebilir.

Yazar: Op. Dr. Atilla KAYA

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.