Anasayfa / Diğer / Makatta Kaşıntı Neden Olur?

Makatta Kaşıntı Neden Olur?

Bazen hiç dikkat etmediğimiz hatta umursamadığımız gelip geçici kaşıntılar meydana gelmektedir, bazense herhangi bir kıl, tüy ya da iplik gibi yabancı maddeler kaşıntı oluşmasına sebep olabilmektedir. Bu tip kaşıntılar gelip geçici ve alışılan kaşıntılardır. Fakat bazen öyle kaşıntılar ortaya çıkabilir ki, hiç olmadık yerlerde hiç olmayacak zamanda meydana gelerek kişiyi oldukça fazla şekilde rahatsız ederler.

Makat Kaşıntısı Neden Olur?

– Erişkinlerde bir çok sebepten dolayı kaşınmalar meydana gelse de çocuklarda daha çok kıl kurdu ismi verilen bağırsak parazitleridir.
– Baharat tüketilmesi
– Sabun veya benzeri malzeme ile aşırı temizlik
– Pudra kullanımı
– Patlıcan, domates ve çikolata tüketilmesi
– Turşu tüketilmesi
– Fazla kilo
– Terleme
– Fazla Oturma
– Anal bölgenin nemli kalması

Makat Kaşıntısının Belirtileri Şunlardır

– Kaşıntılar geç saatlerde şiddetli bir şekilde olmaktadır.
– Makatta ıslaklık hissedilir
– Çok az da olsa kanama olabilir
– Ciltte kalınlaşma ve sertleşme hissedilir
– Memeleşme olabilir
– Akıntı tarzı salgı ve pis koku başlayabilir
– Hafif ağrılar meydana gelebilir

makat kaşıntısı neden olur

Makat Kaşıntısına Sebep Olan Hastalıklar

Hemoroid (Basur)

Hemoroid, toplumda basur olarak bilinen ve oldukça yaygın olan bir makat hastalığıdır. Çoğunlukla kabızlık ve dışkılama esnasında ıkınma sebebiyle ortaya çıkmaktadır. Basur hastası olan bir bireyin anüsünde meydana gelen memecikler anüsten dışarı çıktıklarında iç çamaşırına temas ettiği taktirde tahriş ve kaşıntılara sebep olabilmektedir.

Makat Çatlağı

Anal fissür, toplumda makat çatlağı veya makat yırtığı gibi isimlerle bilinen ve sık karşılaşılan bir diğer makat hastalığıdır. Çoğunlukla basurda olduğu gibi kabızlık ve kronik ishale bağlı olarak gelişmektedir. Anal fissür yeni doğan bir bebekten ileri yaştaki her insana kadar herkeste görülebilen bir sorundur. Kronikleşen fissürlerde hemoroidte olduğu gibi dışarı çıkan memeler meydana gelebilir ve bu durum kaşıntının ortaya çıkmasında rol oynayabilmektedir.

Anal Fistül

Anal fistül için en zahmetli makat hastalığı denilebilir. Meydana gelen herhangi bir anal apsenin boşaltılmamasından dolayı anüs ve bağırsak arasında oluşan iki ucu açık kanaldır. Fistül, pis kokulu bir akıntıya ve beraberinde tahriş ile kaşıntıya sebep olabilmektedir.

Makat Kaşıntısı Tedavisi

İlk olarak kaşıntının oluşumuna sebep olan herhangi bir hastalık varsa tespit edilmelidir. Bu hastalık tedavi edildiğinde meydana gelen kaşıntı düzelme gösterecektir. Eğer nedeni bilinmiyorsa bazı gerekli önlem ve tedbirler alınarak gözlem yapılabilir. Bölgede meydana gelen kaşıntıların bir çoğu genel olarak ıslak kaldığından olmaktadır. Dolayısıyla bölgenin kuru kalması gerekmektedir. İç çamaşırların kuru olması, asla ıslak giyilmemesi ve gerekiyorsa ıslak mayo ile bile oturmamak gerekmektedir.

Yazar: Op. Dr. Seher ŞİRİN

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Seher ŞİRİN 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.

2 Yorumlar

1. Necip şentürk

Benim kalın barsak ucu hafif çatlalaklar var ve çok tatlı kaşınıyor ne yapmam gerekiyor teşekkürler hayırlı işler dilerim

• Merhaba,
      Makat hastalıklarında kaşıntı ortak bir belirtidir. Bu nedenle nedeni tespit etmek için muayene ile değerlendirmek gerekir.fakat kaşıntı için geçici tedavi olarak pruzon pomat kullanabilirsiniz.